
عضو هیأت علمی
مربی پژوهشی
مسئول شاخه سینما و نمایش
2010-2013 |
MA in Film Studies, University of British Columbia (UBC), Vancouver, Canada |
2004-2007 |
MA in Dramatic Literature, University of Art, Tehran, Iran |
2000-2004 |
BA in Theatre (Dramatic Literature), University of Art, Tehran, Iran |
1995-1998 |
High School Diploma in Experimental Sciences, Alborz High School, Tehran, Iran |
2013 |
“Abbas Kiarostami: A Cinema of Silence”, The Soundtrack 5:1, pp. 5-13, doi: 10.1386/st.5.1.5_1. |
2012 |
Editor-in-Chief of CINEPHILE: 8.1, UBC Academic Film Journal |
2000-Present
|
FREELANCE TRANSLATOR, WRITER, EDITOR, AND JOURNALIST · As a translator (English to Farsi): I have published more than 30 essays, 8 theoretical and critical books, 9 screenplays, 6 novels, 4 plays, and more than 10 short stories. Some of these translations have won national awards in Iran. · As a writer: I have written numerous Radio and TV dramas for Iranian national Radio and TV (IRIB), a few award-winning plays for stage, and a number of short stories published in national newspapers · As an editor: I have worked with numerous publishing houses in Iran, including: FARABI, SAMT, KANOON, CHESHMEH, HEKMAT, etc. I have also been the editor-in-chief of “Genre Special Issue” of Farabi Quarterly, No. 63, Tehran, Fall 2008. As a journalist: I have contributed to many newspapers and magazines in Iran, including Shargh, Etemaad, Bahar, Ham-Mihan, Shahrvand, Honarhaa-ye Namaayeshi, Faslname-ye Theatre, Faslnaame-ye Farabi, etc. |
ترجمهی کتابهای نظری سینما
· «تصویر کودکان در فیلمهای هالیوود»، مري شرلاك جكسن، انتشارات بنياد سينمايي فارابي، 1385
· «چگونه از هر چيزي فيلمنامه اقتباس كنيم»، ريچارد كريوولن، انتشارات بنياد سينمايي فارابي،1385
· «فيلم، فرم، و فرهنگ»، رابرت كالكر، انتشارات بنياد سينمايي فارابي، 1384
· «داستانگويي در سينما و تلويزيون» (ترجمهي مشترك با بهرنگ رجبي)، كريستين تامسون، انتشارات بنياد سينمايي فارابي، 1384
ترجمهی کتابهای نظری تئاتر
· «بداههپردازی نمایشنامهی بلند: هنر تئاتر خودجوش»، کِن آدامز، انتشارات سمت، 1391
· «کمدی»، اندرو استات، نشر چشمه، 1389
· «راهنمای میانفرهنگی اجرا برای بازیگر»، جان مارتین، انتشارات سمت، 1386
· «هنر پانتومیم»، شارل اوبر، انتشارات سمت، 1385
ترجمهی فیلمنامه
· «دود»، پل اُستر، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 61: ویژهی سینما و فلسفه»، 1385
· «زندگی خصوصی شرلوک هلمز»، بیلی وایلدر و آی.اِی.ای. دایموند، نشر نیلا، 1384
· «اقتباس»، چارلی کافمن و دانلد کافمن، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 57: ویژهی روانکاوی و سینما»، 1384
· «درخشش»، استنلی کوبریک و رایان جانسن، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 55: ویژهی ژانر وحشت»، 1384
· «ای برادر، کجایی؟» (ترجمهی مشترک با عارفه عنایتی)، اتان کوئن و جوئل کوئن، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 54: ویژهی اقتباس»، 1383
· «پدرخوانده 1»، ماریو پوزو و فرنسیس فورد کاپولا، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 54: ویژهی اقتباس»، 1383
· «منهتن»، وودی آلن، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 52: ویژهی وودی آلن»، 1383
· «پنج قطعهی آسان»، کرول ایستمن (آدرین جویس)، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 51: ویژهی ژانر جاده»، 1383
ترجمهی نمایشنامه
· «دکتر خیئل»، ماریا ایرنه فورنس، نیلا، 1388
· «یک نمایشنامهی آواجی»، نشریهی روزانهی نهمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر عروسکی دانشجویان، تهران، 1385
· «نمیدونم فردا چی میشه»، تنسی ویلیامز، نیلا، 1384
· «پلیس»، اسلاومیر مروژک، اندیشهسازان، 1383
ترجمهی ادبیات داستانی
· «دست از این مسخرهبازی بردار، اوستا» (مجموعه داستان)، مو یان، نشر زاوش، 1394
· «اختراع انزوا» (رمان)، پل اُستر، نشر افق، 1387
· «سه ساعت بین دو پرواز» (داستان کوتاه)، اسکات فیتزجرالد، سایت ادبی فیروزه، 1387
· «دم را دریاب» (رمان)، سال بلو، نشر چشمه، 1386
· «نغمهی غمگین» (مجموعه داستان)، جِی. دی. سلینجر، نیلا، 1386
· «هری پاتر و یادگارهای مرگ» (رمان) (ترجمهی گروهی)، جِی. کِی. رولینگ، هفتهنامهی شهروند امروز، «شمارهی پیاپی 43»، تابستان 1386
· «بعد از فیلم» (داستان کوتاه)، ریچارد رِینر، روزنامهی شرق، 1386
· «هریسن برجِران» (تحت عنوان «هریسن برگرسن») (داستان کوتاه)، کورت وونهگات، روزنامهی شرق، 1385
· «درس» (داستان کوتاه)، تونی کِید بامبارا، فصلنامهی سینما و ادبیات، زمستان 1385
· «چنین خورد زرتشت» (داستان کوتاه)، وودی آلن، روزنامهی شرق، 1385
· «حافظهی شکسپیر» (داستان کوتاه)، خورخه لوئیس بورخس، نشر نیلا، 1384
· «داستان کریسمس اوگی رِن» (داستان کوتاه)، پل اُستر، نشر نیلا، 1384
· «جنگل واژگون» (ترجمهی مشترک با سحر ساعی) (داستان بلند)، جِی. دی. سلینجر، نشر نیلا، 1384
ترجمه و تألیف مقاله
· «عباس کیارستمی: سینمای سکوت» (تألیف)، نشریهی آکادمیک «ساندترَک»، شمارهی 5:1، 1392
“Abbas Kiarostami: A Cinema of Silence”, The Soundtrack 5:1, pp. 5-13, doi: 10.1386/st.5.1.5_1, 2013
· «از اقتباس گریزی نیست» (گفتگو با منصور براهیمی)، فصلنامهی سینما و ادبیات، «شمارهی 22»، پاییز 1388
· «گروه دراماورژی چیست: گزارشی از تجربهی یکسالهی فعالیت گروه دراماتورژی شبکهی دوم سیما» (تألیف)، فصلنامهی سینما و ادبیات، «شمارهی 22»، پاییز 1388
· «اونجلیستها، یازده سپتامبر، و بازنمایی اسلام»، اریک گورملی، رواق هنر و اندیشه 31-32، قم، بهمن و اسفند 1387
· «روح و جسم: ماهیت بلاغی آخرین وسوسهی مسیح (ع)، برایان جِی. اِسنی، رواق هنر و اندیشه 31-32، قم، بهمن و اسفند 1387
· «هفت دلیل برای پیگیری مطالعهی ژانر»، وِس گِرینگ، فصلنامهی سینمایی فارابی، « شمارهی 63: ویژهی ژانر»، پاییز 1387
· «تعاریف ژانر»، استیو نیل، وِس گِرینگ، فصلنامهی سینمایی فارابی، « شمارهی 63: ویژهی ژانر»، پاییز 1387
· «از نمایشنامه تا فیلم» (مقدمهی کتاب نسخههای ویدئو: اقتباسهای سینمایی از نمایشنامهها، به گردآوری و ویرایش تامس ارسکین، جیمز ولش، جان تیبتس، و تونی ویلیامز) ، فصلنامهی سینما و ادبیات، «شمارهی 17»، تابستان 1387
· «رمانس در صورتغذایتان: چانگکینگ اکسپرس» دیوید بوردول، کتاب سینما I، تهران: فرهنگ صبا، 1387
· «بازاندیشیِ راهِ رفته»، تی.اس.الیوت، فصلی از کتاب «از منظر درامنویس»، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر، 1386
· «چند نکته دربارهی مرگ فروشنده»، آرتور میلر، فصلی از کتاب «از منظر درامنویس»، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر، 1386
· «بهرام بیضایی؛ آثار اولیه»، ژیزل کاپوشینسکی، فصلنامهی سیمیا،« شماره 2»، زمستان 1386
· «جادوی داستانگویی: سینما و ادبیات»، فرنسیس فورد کاپولا، فصلنامهی سینما و ادبیات، «شمارهی 15»، زمستان 1386
· «شهر در سینما و ادبیات» (ترجمه و تنظیم)، فصلنامهی سینما و ادبیات، «شمارهی 14»، پاییز 1386
· «اقتباس: از نظریه تا عمل» (تألیف)، فصلنامهی سینما و ادبیات، «شمارهی 13»، تابستان 1386
· «دربارهي ساختن لولو روي پل»، پل اُستر، فصلنامهي سینمایی فارابي، «شمارهی 61: ويژهي سینما و فلسفه»، 1385
· «دربارهی ساختهشدنِ دود»، پل اُستر، فصلنامهي سینمایی فارابي، «شمارهی 61: ويژهي سینما و فلسفه»، 1385
· «همذاتپنداري و احساسات در سينمای روایی»، بریس گوت، فصلنامهي سینمایی فارابي، «شمارهی 61: ويژهي سینما و فلسفه»، 1385
· « اصل ایدهی سينماي ملّي»، جینهی چوی، فصلنامهي سینمایی فارابي، «شمارهی 61: ويژهي سینما و فلسفه»، 1385
· «كمدي تلخ مري جونز» (دربارهي مري جونز، نمايشنامهنويس معاصر ايرلندي و تاريخ سينماي ايرلند)، مِل گاسو، پيوندان كتاب «پارهسنگ در جيبهايش»، مري جونز، حميد احياء، نشر نيلا، 1385
· «بچههاي كوچك را شكنجه دهيد» (دربارهي مارتين مکدانا (مكدوناف)، نمايشنامهنويس معاصر ايرلندي)، جسي مككينلي، دفترهاي تئاتر نيلا، «دفتر پنجم»، زمستان 1384
· «دراماتورژي و سكوت»، جان پروئل، فصلنامهی تئاتر، دوره جديد، «شمارهی 3»، پاييز و زمستان 1384
· «سياستشناسي دراماتورژي»، جان لاتربي، فصلنامهی تئاتر، دورهی جديد، «شمارهی 2»، تابستان 1384
· «گوتيك در فرهنگ غربي»، جرالد اچ. هاگل، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 55: ویژهی ژانر وحشت»، 1384
· «درونمايهها و نقشمايههاي شكسپيري در آثار چخوف»، مارك سوكوليانسكي، دفترهاي تئاتر نيلا، «دفترچهارم»، 1384
· «آرتور ميلر و سينما»، آر. بارتن پالمر، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 54: ویژهی اقتباس»، 1383
· «اقتباس از همهسوزي: فهرست شيندلر، روشنفكران و دانش عمومي»، مارك راولينسون، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 54: ویژهی اقتباس»، 1383
· «نگاه نكن به كجا ميرويم:آينده در فيلمهاي علميتخيلي»، اچ.بروس فرنكلين، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 53: ویژهی فانتزی/علمیتخیلی/کامیکاستریپ»، 1383
· «فانتزي، علميتخيلي، معمايي، وحشت»، جرج اسلاسر، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 53: ویژهی فانتزی/علمیتخیلی/کامیکاستریپ»، 1383
· «هنر و آرمانگرايی»، پيتر جي. بيلي، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 52: ویژهی وودی آلن»، 1383
· «پادشاه سربهزير/ بازسازي رواني در منهتن»، لي فالون، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 52: ویژهی وودی آلن»، 1383
· «هر آنچه ميخواستيد راجع به منهتن بدانيد ولي...»، سم گيرگوس، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 52: ویژهی وودی آلن»، 1383
· «ميل و روايتگري در آني هال»،سم گيرگوس، فصلنامهی سینمایی فارابی، «شمارهی 52: ویژهی وودی آلن»، 1383
· «بوتو؛ نمایش پنجاهسالهی ژاپن» (ترجمه و تنظیم، با پگاه طبسینژاد)، ماهنامهي هنرهاي نمايشي، دورهي جديد، «شمارهي3»، آبان و آذر 1382
· «تيمون آتني؛ وراي تراژدي»، جان راسل براون، ماهنامهي هنرهاي نمايشي، دورهي جديد، «شمارهي2»، شهريور و مهر 1382
ویراستهها
· عضو «هیأت تحریریه و ویرایش» (Editorial Board) نشریهی آکادمیک «سینهفایل» (Cinephile)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)، کانادا، اسفند 1390 تا تیر 1392، لطفاً نگاه کنید به: cinephile.ca، مشتمل بر شمارههای
- «7:1 تحلیلِ دوبارهی انیمیشن» (بهار 1390)
- «7:2 رئالیسم معاصر» (پاییز 1390)
- «8:2 افراطگرایی معاصر» (پاییز 1391)
- «9:1 ارزیابی دوبارهی تلویزیون» (بهار 1392)
· سردبیر میهمان (Editor-in-Chief) نشریهی آکادمیک «سینهفایل» (Cinephile)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)، کانادا، «شمارهی 8:1 روایتگویی صدا روی تصویر» (8:1 The Voice-Over) بهار 1391، لطفاً نگاه کنید به http://cinephile.ca/files/Cinephile%208.1%20-%20Web%20PDF.pdf
· سردبیر میهمان «فصلنامهی سینمایی فارابی»،« شمارهی 63: ویژهی ژانر»، پاییز 1387
· «از ادبیات تا سینما» (مجموعهی مقالات)، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، 1384
· «هنر در حرکت: زیباشناسیِ انیمیشن»، مارین فرنیس (ت. ساراسعیدان و شهرزاد اکرمی)، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، 1383.
نگارش ادبیات داستانی
· «جداییها: سه داستان نیمهبلند»، تشر چشمه، 1394
· «هفتهها»، ستون ثابت داستانهای کوتاه در روزنامهی بهار، شهزیور تا آبان 1392
· «کافیشاپ نقرهای شب»، نگارش و خوانش داستانهای کوتاه هفتگی، رادیوجوان، 1383
نگارش نمایشنامه
· «1360»، برندهی جایزهی نخست از بخش مسابقهي نمايشنامهنويسي جشنوارهی دانشگاهي تئاتر فجر (جایزهی ویژهی اکبر رادی)، 1386
· «با خشم به آینده بنگر»، برندهی جایزهی دوم از بخش مسابقهي نمايشنامهنويسي جشنوارهی دانشگاهي تئاتر فجر و جایزهی نخست از بخش نمایشنامهنویسی نخستین فستیوال جامع دانشجویان دانشگاه هنر، 1383
· «حسین پسر خوبی است»، برندهی جایزهی نخست از بخش مسابقهي نمايشنامهنويسي جشنوارهی دانشگاهي تئاتر فجر ، 1382
· «دو مرد، یک زن؛ یا فانون دوم ترمودینامیک: بینظمی در جهان رو به افزایش است»، برندهی دیپلم افتخار (جایزهی ششم) از بخش مسابقهي نمايشنامهنويسي جشنوارهی دانشگاهي تئاتر فجر، 1380
نگارش فیلمنامه
· «سعدی»، نگارش مشترک فیلمنامهی سریال بلند تاریخی، 1392-1393
· «ماه و ستارگان»، نگارش مشترک فیلمنامهی سریال بلند تاریخی-مذهبی، 1393-1393
· «زنگ تفریح»، نگارش مشترک فیلمنامهی فیلم کوتاه ساختهی لیدیا استروژن (2001)، لطفاً نگاه کنید به http://www.imdb.com/title/tt1981050/
· راهبانان، سرپرست نویسندگان یک مجموعهی تلویزیونی 18 قسمتی برای شبکهی دوم سیما
· فرصت دوباره، نگارش فیلمنامهی فیلم بلند تلویزیونی برای معاونت سیما
· ایستگاه توفان، نگارش فیلمنامهی فیلم بلند تلویزیونی برای معاونت سیما
2014-Now |
Head of Film and Theatre section, Encyclopedia of the World of Islam (Encyclopedia Islamica) · Responsible for suggesting the entries and researchers, and also writing, editing and evaluating encyclopedic articles all related to film and theatre in Muslim countries |
2013-Present |
Lecturer, University of Art (Tehran), Sooreh University (Tehran), Islamic School of Art (Qom) · Taught 18 courses concerning “Film Analysis”, “Screenwriting” and “Writing for TV & Radio” |
2010-2013 |
Teaching Assistant, University of British Columbia (UBC), Vancouver · Assisting Dr. Lisa Coulthard, Dr. Mark Harris, Dr. Peter Lester and Dr. David Bernstein in 6 courses concerning “European Cinema”, “Silent cinema”, “Canadian Cinema” and “Canadian Studies” · Academic Mentor, International Graduate Study Preparation Program (IGSPP) · Completion of “Instructional Skills Program for International Teaching Assistants” at UBC Continuing Studies Centre for Intercultural Communication |
2010 |
Lecturer, University of Art (Tehran) · Taught 3 courses concerning “Screenwriting” |
· «نظریه و نقد فیلم» (کتاب نظری سینما در 8 جلد)، انتشارات حکمت (در دست تهیه)
· «صدا در سینما 1 و 2: صداهای انسانی و غیرانسانی»، میشل شیون، در دست ترجمه
· «تو بروژ» (فیلمنامه)، مارتین مکدانا
· «پییِرو خُله» (فیلمنامه)، ژانلوک گدار
· «مرد بالشی» (نمایشنامه)، مارتین مکدانا
· «چهارده صد هزار» (نمایشنامه)، سَم شپارد
· «از غبار بپرس» (رمان)، جان فانته
· «دختر پرتقالی» (رمان)، یوستین گوردر
· «اهميت آموزشي يك رويداد نمايشي» (مقالهی بلند دربارهي تئاتر خلاق كودكان)، پ. وودز
+ مقالاتی برای «دانشنامهی جهان اسلام» در ارتباط با سینما و نمایش در کشورهای جهان اسلام