دانشنامه جهان اسلام دايرةالمعارفى است درباره شريعت مقدس اسلام و تاريخ و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان از آغاز اسلام تا زمان حاضر. مقالات اين دانشنامه كه به ترتيب الفبايى تنظيم شدهاست حوزه وسيعی از علوم و معارف را دربرمىگيرد: اصطلاحات علوم قرآنى و حديث و فقه و كلام و عرفان و فلسفه و ادبيات و هنر، سيره انبيا و اوليا و ائمه (عليهمالسلام)، شرح حال و آراى مفسران و محدّثان و فقها و متكلّمان و فلاسفه و حكما و علما و عرفا و مورخان و شاعران و هنرمندان عالم اسلام، تاريخ سياسى اسلام و سرگذشت خلفا و سلاطين و وزرا و خاندانهاى حاكم، جغرافياى كشورها و بلاد اسلامى، وصف ابنيه و آثار تاريخى و مذهبى و شرح اعياد و ايام دينى و ابزارها و پوشاكها و خوراكها و گياهان و داروهاى خاص در جهان اسلام.
ادامه مطلبدر متن و منابعِ مقالات، نشانهها و اختصاراتی بهکار رفته که توضیح آنها دراينجا درج شده است.
حوزۀ مقاله های دانشنامۀ جهان اسلامبه شرح زیر است:
۱) مباحث جغرافيایی
۲) كتابها
۳) اشخاص
۴) دانشهای جهان اسلام
۵) وقایع مؤثر بر زندگی عمومی و سرنوشت جمعی مسلمانان و فرهنگ و تمدن اسلامی
۶) آداب و سنن قومی و فرهنگی
ادامه مطلببراى حوادث ذيل، تاريخ ميلادى و هجرى (قمرى يا شمسى)، هردو، داده مىشود:
۱) براى حوادث صرفاً مربوط به جهان مسيحى. در اين صورت، مبنا تاريخ ميلادى است و معادل هجرىاش را يا از تقويم مىيابيم يا محاسبه مىكنيم. تاريخ ميلادى را سمت راست و تاريخ هجرى را سمت چپ مىنويسيم.
۲) براى حوادثى كه هم با جهان مسيحى مرتبط است هم با جهان اسلام.
ادامه مطلببه منظور پرهيز از تكرار و اطناب، در متن و منابعِ مقالات، برخى از منابع پربسامد به صورت اختصار آمده و مشخصات آنها دراينجا به طور كامل درج شده است.
الف) منابع فارسى و عربى
ب) منابع به خط لاتينى
ادامه مطلبالف) نقش اصلى دانشنامه تأمين اطلاعات اساسى اصيل و موثق و مستند راجع به هريك از مدخلهاست، لذا در تهيه مقاله شايسته است از منابع داراى اصالت و اعتبار هرچه بيشتر استفاده شود و تنها آن بهره از اطلاعات از اين منابع استخراج و در مقاله درج شود كه براى شناساندن دقيق موضوع مفيد باشد.
ب) در مقاله بايد از داوریهاى بىمأخذ و بىدليل و اظهارنظرهاى تعصبآميز پرهيز و علاوه بر آن، گرايشهاى متعصبانه منابع تعديل و احياناً برداشتها و داورىهاى مغرضانه نقد و افشا شود. ثناگويى و كاربرد تعبيرات قالبى مدّاحانه نيز مجاز نيست.
ادامه مطلبنشانی اینترنتی برخی از مراکز علمی و پژوهشی
ادامه مطلب