رَشيدى، علىبن شمسالدين، عالم شافعى مصر در قرن دوازدهم، مشهور به خُضَرى يا خُضَيرى. او در ۱۱۲۴ در بندر رَشيد* زاده شد (جَبَرتى، ج ۱، ص ۴۲۱؛ بغدادى، هديه، ج ۱، ستون ۷۶۹). رشيدى نزد برخى از علماى آنجا ازجمله عبداللّهبن مرعى، محمدبن عمر زُهَيرى، محمد ادكاوى و يوسف قُشاشى به فراگيرى نحو، بلاغت، حديث و فقه پرداخت. آنگاه در ۱۱۴۳ به جامع الازهر رفت و از دروس استادان آنجا ازجمله محمد شمسالدين حفنى (متوفى ۱۱۸۱)، عطيه اَجهورى (متوفى ۱۱۹۰)، محمد سَجينى (متوفى ۱۱۵۷) و احمدبن سابق زَعبَلى (متوفى ۱۱۶۹) بهره برد. عبداللّهبن عمر شَبراوى (متوفى ۱۱۷۱) به او اجازه روايت كتب سته و مصطفى عزيزى (متوفى ۱۱۵۴) به او اجازه افتا و تدريس داد. رشيدى پس از سه سال به زادگاهش بازگشت. وى در آنجا ملازم شمسالدين غَوى، خطيب جامع المحلى بود و از او العُباب (از كتب مشهور نزد شافعيان، تأليف احمدبن عمر مُزَجَّد، متوفى ۹۳۰) را آموخت. وى از شلبى بُرُلُّسى، عبدالدائمبن احمد مالكى و احمدبن احمد وَنّى نيز اجازه گرفت. رشيدى در ۱۱۸۶ درگذشت (جبرتى، ج ۱، ص ۴۲۱ـ۴۲۳). آثار او عبارتاند از: شرح لَقْطَةالعَجْلان و بَلّةالظمْآن تأليف بدرالدين ابوعبداللّه زركشى (متوفى ۷۹۴) در اصول فقه، حكمت و منطق؛ حاشيهاى بر شرح الاربعين النَوَوية تأليف سالمبن حسن شبشيرى (متوفى ۱۰۱۹) در حديث و غايةالطلب فى اثبات كفر من سبّالعربَ بغير سَببٍ (← همان، ج ۱، ص ۴۲۳؛ بغدادى، ايضاح، ج ۲، ستون ۱۳۹؛ همو، هديه، ج ۱، ستون ۷۶۹). در منابع از شخصى به نام خليلبن شمسالدين محمد يا خليلبن شمسالدينبن محمد خضرى رشيدى نيز نام بردهاند كه سال وفات يكسان و نسبنامهاى مشابه با علىبن شمسالدين رشيدى دارد. كتاب حديثىِ الدُّرَرُاليتيمة الكاملة المتعلقة بالشُّهورِ الثلاثةالفاضلة اثر خليل رشيدى است. نسخههاى خطى اين كتاب در كتابخانههاى الازهر و سلطنتى برلين[۱] موجود است و در هر دو، مؤلف كتاب خليلبن شمسالدين رشيدى، عالم قرن دوازدهم، معرفى شدهاست (← بروكلمان[۲] ، ج ۲، ص ۴۶۷؛ آلوارت[۳] ، ج ۷، ص ۷۲۹ـ۷۳۰؛ المكتبةالازهرية، ج ۳، ص ۶۸۴). بغدادى شرح لقطةالعجلان و بلّةالظمآن و حاشيه بر شرح الاربعين النووية را يك بار اثر خليل رشيدى و بار ديگر از آثار على رشيدى برشمردهاست (← ايضاح، ج ۱، ستون ۵۵ـ۵۶، ج ۲، ستون ۴۰۸؛ هديه، ج ۱، ستون ۳۵۵، ۷۶۹). زِرِكْلى اين دو كتاب را تأليف خليلبن محمد رشيدى دانسته (← ج ۲، ص ۳۲۳) و كحّاله دو رشيدى با نامهاى خليل و على معرفى كردهاست، البته با سال وفات و آثار يكسان (← ج ۴، ص ۱۲۷، ج ۷، ص ۱۰۷ـ۱۰۸، ۱۹۹).
منابع : اسماعيل بغدادى، ايضاح المكنون، ج ۱ـ۲، در حاجىخليفه، ج ۳ـ۴؛ همو، هديةالعارفين، ج ۱ـ۲، در همان، ج ۵ـ۶؛ عبدالرحمان جبرتى، تاريخ عجائب الآثار فى التراجم و الاخبار، بيروت : دارالجيل، ]بىتا.[؛ خيرالدين زِرِكْلى، الاعلام، بيروت ۱۹۸۰؛ عمررضا كحّاله، معجمالمؤلفين، دمشق ۱۹۵۷ـ۱۹۶۱، چاپ افست بيروت ]بىتا.[؛ المكتبة الازهرية، فهرس الكتب الموجودة بالمكتبة الازهرية، قاهره ۱۳۶۴ـ۱۳۶۸/ ۱۹۴۵ـ۱۹۴۹؛
W. Ahlwardt, Verzeichniss der arabischen Handschriften der Königlichen Bibliothek zu Berlin, Berlin 1887-1899; Carl Brockelmann, Geschichte der arabischen Litterature, Leiden 1943-1949.
/ مريم حسينىآهق /