تَهَجُّد ، شب زندهداری برای نماز شب و تلاوت قرآن و ذکر خداوند و آمرزشخواهی. این واژه از ریشة ه ج د است. راغب اصفهانی (ذیل «هجد») و طَبْرِسی (ج6، ص668) اصل هُجود را به معنای «خوابیدن» دانستهاند، اما به گفتة جوهری (ذیل «هجد») این واژه از اضداد است، چون در لغت به دو معنای «در شب خفتن» و «در شب بیدار شدن» آمده است. تهجّد در اصطلاح به معنای نماز شب است (فخررازی، ج21، ص29) و متهجِّد کسی است که شبانگاه برای برپا داشتن نماز از خواب برمیخیزد (ابنمنظور؛ ابنفارس، ذیل «هجد»). در قرآن کریم، این کلمه یک بار به کار رفته است: «وَ مِنَاللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِه...» (إسراء: 79). بنا بر این آیه، نمازشب بر پیامبر اکرم واجب شده است (ابنبابویه، 1404، ج 1، ص 484) و پیامبراکرم بهسبب شب خیزی و تهجّد، مقام شفاعت در روز جزا را یافته است (فخررازی، ج21، ص31؛ طبرسی، ج6، ص671؛ طباطبائی، ج13، ص176). مخاطب آیة مذکور رسول اکرم است ( رجوع کنید به طبرسی، ج6، ص670) ولی به موجب آیة «لَقَدْک'انَ لَکُمْفی رَسُولِاللّ'هِ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ...» (به طور یقین زندگی رسول خدا برای شما سرمشق نیکویی بود؛ احزاب: 21)، به امت اسلامی نیز تهجّد توصیه شده است. همچنین از برخی احادیث برمیآید که نماز شب در اوایل ظهور اسلام واجب بوده و سپس سنّت مؤکد شده است (رجوع کنید به طبری، ج29، ص78؛ ابوداوود، ج2، ص71ـ72). اگرچه واژة تهجّد تنها یکبار در قرآن کریم آمده است، در سورههای متعدد به شب زندهداری و استغفار سحرگاهی تصریح شده است. آمرزش خواهی در سحرگاهان به عنوان یکی از ویژگیهای پرهیزگاران ( رجوع کنید به آلعمران: 17؛ ذاریات: 17ـ 18)، شب زندهداری به عنوان یکی از صفات بندگان خدای رحمان (رجوع کنید به فرقان: 64) و مؤمنان واقعی ( رجوع کنید به سجده: 16) و دیگر موارد (رجوع کنید به زمر: 9) به این معنی ناظرند. همچنین در آیة دوم سورة مُزَّمِّل «قُمِ اللَّیل إلّ'ا قَلیلاً» (پارهای از شب را بپاخیز)، مخاطب رسول اکرم است، ولیقیام در دل شب به حکم دیگر آیات و نیز احادیث به همگان توصیه شده است.در احادیث نیز واژة تهجّد به معنای نماز شب به کار رفته (رجوع کنید به مجلسی، ج84، ص140) و بر آن تأکید شده است، به طوری که آوردهاند پیامبر اکرم پیش از رحلت، در ضمن وصایایی به امیرالمؤمنین علی علیهالسلام، سه بار فرمود: «علیک بصلاةاللّیل» (برتو باد خواندنِ نماز شب؛ ابنبابویه، همانجا؛ حرّعاملی، ج8، ص145). براساس احادیث، تهجّد زینت آخرت (در برابر مال و فرزندان که زینت دنیاست) و شرف مؤمن ( رجوع کنید به حرّعاملی، ج8، ص145، 157)، موجب سلامت و صحت بدن (همان، ج8، ص150؛ مجلسی، ج84، ص144)، فراخی روزی (ابنبابویه، 1364ش، ص41)، کفارة گناهان روز (حرّعاملی، ج8، ص146؛ مجلسی، ج84، ص136)، خشنودی خداوند و چنگ زدن به اخلاق پیامبران (ابنبابویه، همانجا) است. در برخی احادیث، کسی که اهل تهجّد نباشد، سرزنش شده است (رجوع کنید به حرّعاملی، ج 8، ص 162؛ مجلسی، ج 84، ص162). وقت تهجّد از نیمه شب تا طلوع فجر صادق است و هرچه بهاذان صبح نزدیکتر باشد، فضیلت آن بیشتر است (مجلسی، ج 84، ص 227).منابع: علاوه بر قرآن؛ ابنبابویه، ثوابالاعمال و عقابالاعمال ، نجف 1972، چاپ افست قم1364ش؛ همو، کتاب من لایحضره الفقیه ، چاپ علیاکبر غفاری، قم 1404؛ ابنفارس؛ ابنمنظور؛ سلیمانبن اشعث ابوداوود، سنن ابیداود ، استانبول 1401/1981؛ اسماعیلبن حماد جوهری، الصحّاح: تاجاللغة و صحاح العربیة ، چاپ احمدعبدالغفور عطار، قاهره 1376، چاپ افست بیروت 1407؛ حرّعاملی؛ حسینبنمحمد راغباصفهانی، المفرداتفیغریبالقرآن ، چاپ محمدسیدکیلانی، تهران ?[ 1332 ش ] ؛ طباطبائی؛ طبرسی؛ طبری، جامع ؛ محمدبنعمر فخررازی، التفسیرالکبیر ، قاهره [ بیتا. ] ، چاپ افست تهران[ بیتا. ] ؛ مجلسی.