Babak (بابک) Tabarraee (تبرایی)
سال تولد

1360

سمت ها

عضو هیأت علمی

مربی پژوهشی

مسئول شاخه سینما و نمایش

گروه

هنرومعماری

پست الکترونیکی

b.tabarraee@rch.ac.ir

2010-2013

MA in Film Studies,  University of British Columbia (UBC), Vancouver, Canada                                                                                                                       

2004-2007

MA in Dramatic Literature,  University of Art, Tehran, Iran 

2000-2004

BA in Theatre (Dramatic Literature),  University of Art, Tehran, Iran

1995-1998

High School Diploma in Experimental Sciences,  Alborz High School, Tehran, Iran

 

 

2013

Abbas Kiarostami: A Cinema of Silence”, The Soundtrack 5:1, pp. 5-13, doi: 10.1386/st.5.1.5_1.

2012

Editor-in-Chief of CINEPHILE: 8.1UBC Academic Film Journal
2000-Present

 

FREELANCE TRANSLATOR, WRITER, EDITOR, AND JOURNALIST

·         As a translator (English to Farsi): I have published more than 30 essays, 8 theoretical and critical books, 9 screenplays, 6 novels, 4 plays, and more than 10 short stories. Some of these translations have won national awards in Iran.

·         As a writer: I have written numerous Radio and TV dramas for Iranian national Radio and TV (IRIB), a few award-winning plays for stage, and a number of short stories published in national newspapers

·         As an editor: I have worked with numerous publishing houses in Iran, including: FARABI, SAMT, KANOON, CHESHMEH, HEKMAT, etc. I have also been the editor-in-chief of “Genre Special Issue” of Farabi Quarterly, No. 63, Tehran, Fall 2008.

As a journalist: I have contributed to many newspapers and magazines in Iran, including Shargh, Etemaad, Bahar, Ham-Mihan, Shahrvand, Honarhaa-ye Namaayeshi, Faslname-ye Theatre, Faslnaame-ye Farabi, etc.

 

ترجمه‌ی کتاب‌های نظری سینما

·         «تصویر کودکان در فیلم­های هالیوود»، مري شرلاك جكسن، انتشارات بنياد سينمايي فارابي، 1385

·         «چگونه از هر چيزي فيلم‌نامه اقتباس كنيم»، ريچارد كريوولن، انتشارات بنياد سينمايي فارابي،1385

·         «فيلم، فرم، و فرهنگ»، رابرت كالكر، انتشارات بنياد سينمايي فارابي، 1384

·         «داستان‌گويي در سينما و تلويزيون» (ترجمه‌ي مشترك با بهرنگ رجبي)، كريستين تامسون، انتشارات بنياد سينمايي فارابي، 1384

ترجمه‌ی کتاب‌های نظری تئاتر

·         «بداهه‌پردازی نمایش‌نامه‌ی بلند: هنر تئاتر خودجوش»، کِن آدامز، انتشارات سمت، 1391

·         «کمدی»، اندرو استات، نشر چشمه، 1389

·         «راهنمای میان­فرهنگی اجرا برای بازیگر»، جان مارتین، انتشارات سمت، 1386

·         «هنر پانتومیم»، شارل اوبر، انتشارات سمت، 1385

ترجمه‌ی فیلم‌نامه

·         «دود»، پل اُستر، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 61: ویژه‌ی سینما و فلسفه»، 1385

·         «زندگی خصوصی شرلوک هلمز»، بیلی وایلدر و آی.اِی.ای. دایموند، نشر نیلا، 1384

·         «اقتباس»، چارلی کافمن و دانلد کافمن، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 57: ویژه‌ی روان‌کاوی و سینما»، 1384

·         «درخشش»، استنلی کوبریک و رایان جانسن، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 55: ویژه‌ی ژانر وحشت»، 1384

·         «ای برادر، کجایی؟» (ترجمه‌ی مشترک با عارفه عنایتی)، اتان کوئن و جوئل کوئن، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 54: ویژه‌ی اقتباس»، 1383

·         «پدرخوانده 1»، ماریو پوزو و فرنسیس فورد کاپولا، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 54: ویژه‌ی اقتباس»، 1383

·         «منهتن»، وودی آلن، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 52: ویژه‌ی وودی آلن»، 1383

·         «پنج قطعه‌ی آسان»، کرول ایستمن (آدرین جویس)، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 51: ویژه‌ی ژانر جاده»، 1383

ترجمه‌ی نمایش‌نامه

·         «دکتر خی‌ئل»، ماریا ایرنه فورنس، نیلا، 1388

·         «یک نمایش‌نامه‌ی آواجی»، نشریه‌ی روزانه‌ی نهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان، تهران، 1385

·         «نمی‌دونم فردا چی می‌شه»، تنسی ویلیامز، نیلا، 1384

·         «پلیس»، اسلاومیر مروژک، اندیشه‌سازان، 1383

ترجمه‌ی ادبیات داستانی

·         «دست از این مسخره‌بازی بردار، اوستا» (مجموعه داستان)، مو یان، نشر زاوش، 1394

·         «اختراع انزوا» (رمان)، پل اُستر، نشر افق، 1387

·         «سه ساعت بین دو پرواز» (داستان کوتاه)، اسکات فیتزجرالد، سایت ادبی فیروزه، 1387

·         «دم را دریاب» (رمان)، سال بلو، نشر چشمه، 1386

·         «نغمه‌ی غمگین» (مجموعه داستان)، جِی. دی. سلینجر، نیلا، 1386

·         «هری پاتر و یادگارهای مرگ» (رمان) (ترجمه‌ی گروهی)، جِی. کِی. رولینگ، هفته‌نامه‌ی شهروند امروز، «شماره‌ی پیاپی 43»، تابستان 1386

·         «بعد از فیلم» (داستان کوتاه)، ریچارد رِینر، روزنامه‌ی شرق، 1386

·         «هریسن برجِران» (تحت عنوان «هریسن برگرسن») (داستان کوتاه)، کورت وونه‌گات، روزنامه‌ی شرق، 1385

·         «درس» (داستان کوتاه)، تونی کِید بامبارا، فصل‌نامه‌ی سینما و ادبیات، زمستان 1385

·         «چنین خورد زرتشت» (داستان کوتاه)، وودی آلن، روزنامه‌ی شرق، 1385

·         «حافظه‌ی شکسپیر» (داستان کوتاه)، خورخه لوئیس بورخس، نشر نیلا، 1384

·         «داستان کریسمس اوگی رِن» (داستان کوتاه)، پل اُستر، نشر نیلا، 1384

·         «جنگل واژگون» (ترجمه‌ی مشترک با سحر ساعی) (داستان بلند)، جِی. دی. سلینجر، نشر نیلا، 1384

ترجمه‌ و تألیف مقاله

·         «عباس کیارستمی: سینمای سکوت» (تألیف)، نشریه‌ی آکادمیک «ساندترَک»، شماره‌ی 5:1، 1392

“Abbas Kiarostami: A Cinema of Silence”, The Soundtrack 5:1, pp. 5-13, doi: 10.1386/st.5.1.5_1, 2013

·         «از اقتباس گریزی نیست» (گفتگو با منصور براهیمی)، فصل‌نامه‌ی سینما و ادبیات، «شماره‌ی 22»، پاییز 1388

·         «گروه دراماورژی چیست: گزارشی از تجربه‌ی یک‌ساله‌ی فعالیت گروه دراماتورژی شبکه‌ی دوم سیما» (تألیف)، فصل‌نامه‌ی سینما و ادبیات، «شماره‌ی 22»، پاییز 1388

·         «اونجلیست‌ها، یازده سپتامبر، و بازنمایی اسلام»، اریک گورملی، رواق هنر و اندیشه 31-32، قم، بهمن و اسفند 1387

·         «روح و جسم: ماهیت بلاغی آخرین وسوسه‌ی مسیح (ع)، برایان جِی. اِسنی، رواق هنر و اندیشه 31-32، قم، بهمن و اسفند 1387

·         «هفت دلیل برای پیگیری مطالعه­ی ژانر»، وِس گِرینگ، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، « شماره‌ی 63: ویژه‌ی ژانر»، پاییز 1387

·         «تعاریف ژانر»، استیو نیل، وِس گِرینگ، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، « شماره‌ی 63: ویژه‌ی ژانر»، پاییز 1387

·         «از نمایش­نامه تا فیلم» (مقدمه­ی کتاب نسخه­های ویدئو: اقتباس­های سینمایی از نمایش­نامه­ها، به گردآوری و ویرایش تامس ارسکین، جیمز ولش، جان تیبتس، و تونی ویلیامز) ، فصلنامه­ی سینما و ادبیات، «شماره‌ی 17»، تابستان 1387

·         «رمانس در صورت­غذای‌تان: چانگ­کینگ اکسپرس» دیوید بوردول، کتاب سینما I، تهران: فرهنگ صبا، 1387

·         «بازاندیشیِ راهِ رفته»، تی.اس.الیوت، فصلی از کتاب «از منظر درام­نویس»، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر، 1386

·         «چند نکته درباره­ی مرگ فروشنده»، آرتور میلر،  فصلی از کتاب «از منظر درام­نویس»، تهران: شرکت انتشارات سوره مهر، 1386

·         «بهرام بیضایی؛ آثار اولیه»، ژیزل کاپوشینسکی، فصل­نامه‌ی سیمیا،« شماره 2»، زمستان 1386

·         «جادوی داستان­گویی: سینما و ادبیات»، فرنسیس فورد کاپولا، فصلنامه­ی سینما و ادبیات، «شماره‌ی 15»، زمستان 1386

·         «شهر در سینما و ادبیات» (ترجمه و تنظیم)، فصلنامه­ی سینما و ادبیات، «شماره‌ی 14»، پاییز 1386

·         «اقتباس: از نظریه تا عمل» (تألیف)، فصلنامه­ی سینما و ادبیات، «شماره‌ی 13»، تابستان 1386

·         «درباره‌ي ساختن لولو روي پل»، پل اُستر، فصل‌نامه‌ي سینمایی فارابي، «شماره‌ی 61: ويژه‌ي  سینما و فلسفه»، 1385

·         «درباره‌ی ساخته‌شدنِ دود»، پل اُستر، فصل‌نامه‌ي سینمایی فارابي، «شماره‌ی 61: ويژه‌ي  سینما و فلسفه»، 1385

·         «همذات‌پنداري و احساسات در سينمای روایی»، بریس گوت، فصل‌نامه‌ي سینمایی فارابي، «شماره‌ی 61: ويژه‌ي  سینما و فلسفه»، 1385

·         « اصل ایده‌­ی سينماي ملّي»، جینهی چوی، فصل‌نامه‌ي سینمایی فارابي، «شماره‌ی 61: ويژه‌ي  سینما و فلسفه»، 1385

·         «كمدي تلخ مري جونز» (درباره‌ي مري جونز، نمايشنامه‌نويس معاصر ايرلندي و تاريخ سينماي ايرلند)، مِل گاسو، پيوندان كتاب «پاره‌سنگ در جيب‌هايش»، مري جونز، حميد احياء، نشر نيلا، 1385

·         «بچه‌هاي كوچك را شكنجه دهيد» (درباره‌ي مارتين مک‌دانا (مك‌دوناف)، نمايش‌نامه‌نويس معاصر ايرلندي)، جسي مك‌كينلي، دفترهاي تئاتر نيلا، «دفتر پنجم»، زمستان 1384

·         «دراماتورژي و سكوت»، جان پروئل، فصل‌نامه‌ی تئاتر، دوره جديد، «شمار‌ه‌ی 3»، پاييز و زمستان 1384

·         «سياست‌شناسي دراماتورژي»، جان لاتربي، فصل‌نامه‌ی تئاتر، دوره‌ی جديد، «شماره‌ی 2»، تابستان 1384

·         «گوتيك در فرهنگ غربي»، جرالد اچ. هاگل، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 55: ویژه‌ی ژانر وحشت»، 1384

·         «درون‌مايه‌ها و نقش‌مايه‌هاي شكسپيري در آثار چخوف»، مارك سوكوليانسكي، دفترهاي تئاتر نيلا، «دفترچهارم»، 1384

·         «آرتور ميلر و سينما»، آر. بارتن پالمر، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 54: ویژه‌ی اقتباس»، 1383

·         «اقتباس از همه‌سوزي: فهرست شيندلر، روشنفكران و دانش عمومي»، مارك راولينسون، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 54: ویژه‌ی اقتباس»، 1383

·         «نگاه نكن به كجا مي‌رويم:آينده در فيلم‌هاي علمي‌تخيلي»، اچ.بروس فرنكلين، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 53: ویژه‌ی فانتزی/علمی‌تخیلی/کامیک‌استریپ»، 1383

·         «فانتزي، علمي‌تخيلي، معمايي، وحشت»، جرج اسلاسر، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 53: ویژه‌ی فانتزی/علمی‌تخیلی/کامیک‌استریپ»، 1383

·         «هنر و آرمان‌گرايی»،  پيتر جي. بيلي، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 52: ویژه‌ی وودی آلن»، 1383

·         «پادشاه سربه‌زير/ بازسازي رواني در منهتن»، لي فالون، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 52: ویژه‌ی وودی آلن»، 1383

·         «هر آن‌چه مي‌خواستيد راجع به منهتن بدانيد ولي...»، سم گيرگوس، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 52: ویژه‌ی وودی آلن»، 1383

·         «ميل و روايت‌گري در آني هال»،سم گيرگوس، فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی، «شماره‌ی 52: ویژه‌ی وودی آلن»، 1383

·         «بوتو؛ نمایش پنجاه‌ساله‌ی ژاپن» (ترجمه و تنظیم، با پگاه طبسی‌نژاد)، ماه‌نامه‌ي هنرهاي نمايشي، دوره‌ي جديد، «شماره‌ي3»، آبان و آذر 1382

·         «تيمون آتني؛ وراي تراژدي»، جان راسل براون، ماه‌نامه‌ي هنرهاي نمايشي، دوره‌ي جديد، «شماره‌ي2»، شهريور و مهر 1382

ویراسته‌ها

·         عضو «هیأت تحریریه و ویرایش» (Editorial Board) نشریه‌ی آکادمیک «سینه‌فایل» (Cinephile)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)، کانادا، اسفند 1390 تا تیر 1392، لطفاً نگاه کنید به: cinephile.ca، مشتمل بر شماره‌های

-         «7:1 تحلیلِ دوباره‌ی انیمیشن» (بهار 1390)

-         «7:2 رئالیسم معاصر» (پاییز 1390)

-         «8:2 افراط‌گرایی معاصر» (پاییز 1391)

-         «9:1 ارزیابی دوباره‌ی تلویزیون» (بهار 1392)

·         سردبیر میهمان (Editor-in-Chief) نشریه‌ی آکادمیک «سینه‌فایل» (Cinephile)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)، کانادا،        «شماره‌ی 8:1 روایت‌گویی صدا روی تصویر» (8:1 The Voice-Over) بهار 1391، لطفاً نگاه کنید به http://cinephile.ca/files/Cinephile%208.1%20-%20Web%20PDF.pdf

·         سردبیر میهمان «فصل‌نامه‌ی سینمایی فارابی»،« شماره‌ی 63: ویژه‌ی ژانر»، پاییز 1387

·         «از ادبیات تا سینما» (مجموعه‌ی مقالات)، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، 1384

·         «هنر در حرکت: زیباشناسیِ انیمیشن»، مارین فرنیس (ت. ساراسعیدان و شهرزاد اکرمی)، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، 1383.

نگارش ادبیات داستانی

·         «جدایی‌ها: سه داستان نیمه‌بلند»، تشر چشمه، 1394

·         «هفته‌ها»، ستون ثابت داستان‌های کوتاه در روزنامه‌ی بهار،  شهزیور تا آبان 1392

·         «کافی‌شاپ نقره‌ای شب»، نگارش و خوانش داستان‌های کوتاه هفتگی، رادیوجوان، 1383

نگارش نمایش‌نامه

·          «1360»، برنده‌ی جایزه‌ی نخست از بخش مسابقه‌ي نمايش‌نامه‌نويسي جشنواره‌ی دانشگاهي تئاتر فجر (جایزه‌ی ویژه‌ی اکبر رادی)، 1386

·         «با خشم به آینده بنگر»، برنده‌ی جایزه‌ی دوم از بخش مسابقه‌ي نمايش‌نامه‌نويسي جشنواره‌ی دانشگاهي تئاتر فجر و جایزه‌ی نخست از بخش نمایش‌نامه‌نویسی نخستین فستیوال جامع دانشجویان دانشگاه هنر، 1383

·         «حسین پسر خوبی است»، برنده‌ی جایزه‌ی نخست از بخش مسابقه‌ي نمايش‌نامه‌نويسي جشنواره‌ی دانشگاهي تئاتر فجر ، 1382

·         «دو مرد، یک زن؛ یا فانون دوم ترمودینامیک: بی‌نظمی در جهان رو به افزایش است»، برنده‌ی دیپلم افتخار (جایزه‌ی ششم) از بخش مسابقه‌ي نمايش‌نامه‌نويسي جشنواره‌ی دانشگاهي تئاتر فجر، 1380

نگارش فیلم‌نامه

·         «سعدی»، نگارش مشترک فیلم‌نامه‌ی سریال بلند تاریخی، 1392-1393

·         «ماه و ستارگان»، نگارش مشترک فیلم‌نامه‌ی سریال بلند تاریخی-مذهبی، 1393-1393

·         «زنگ تفریح»، نگارش مشترک فیلم‌نامه‌ی فیلم کوتاه ساخته‌ی لیدیا استروژن (2001)، لطفاً نگاه کنید به http://www.imdb.com/title/tt1981050/

·         راه‌بانان، سرپرست نویسندگان یک مجموعه‌ی تلویزیونی 18 قسمتی برای شبکه‌ی دوم سیما

·         فرصت دوباره، نگارش فیلم‌نامه‌ی فیلم بلند تلویزیونی برای معاونت سیما

·         ایستگاه توفان، نگارش فیلم‌نامه‌ی فیلم بلند تلویزیونی برای معاونت سیما

2014-Now

Head of Film and Theatre section,  Encyclopedia of the World of Islam (Encyclopedia Islamica)

·  Responsible for suggesting the entries and researchers, and also writing, editing and evaluating encyclopedic articles all related to film and theatre in Muslim countries

2013-Present

Lecturer,  University of Art (Tehran), Sooreh University (Tehran), Islamic School of Art (Qom)

·  Taught 18 courses concerning “Film Analysis”, “Screenwriting” and “Writing for TV & Radio”

2010-2013

Teaching AssistantUniversity of British Columbia (UBC), Vancouver

·  Assisting Dr. Lisa Coulthard, Dr. Mark Harris, Dr. Peter Lester and Dr. David Bernstein in 6 courses concerning “European Cinema”, “Silent cinema”, “Canadian Cinema” and “Canadian Studies”

·  Academic Mentor, International Graduate Study Preparation Program (IGSPP)

·  Completion of “Instructional Skills Program for International Teaching Assistants” at UBC Continuing Studies Centre for Intercultural Communication

2010

LecturerUniversity of Art (Tehran)

·  Taught 3 courses concerning “Screenwriting”

 

·      «نظریه و نقد فیلم» (کتاب نظری سینما در 8 جلد)، انتشارات حکمت (در دست تهیه)

·         «صدا در سینما 1 و 2: صداهای انسانی و غیرانسانی»، میشل شیون، در دست ترجمه

·         «تو بروژ» (فیلم‌نامه)، مارتین مک‌دانا

·         «پی‌یِرو خُله» (فیلم‌نامه)، ژان‌لوک گدار

·         «مرد بالشی» (نمایش‌نامه)، مارتین مک‌دانا

·         «چهارده صد هزار» (نمایش‌نامه)، سَم شپارد

·         «از غبار بپرس» (رمان)، جان فانته

·         «دختر پرتقالی» (رمان)، یوستین گوردر

·         «اهميت آموزشي يك رويداد نمايشي» (مقاله‌ی بلند درباره‌ي تئاتر خلاق كودكان)، پ. وودز

+ مقالاتی برای «دانش‌نامه‌ی جهان اسلام» در ارتباط با سینما و نمایش در کشورهای جهان اسلام


مقالات در دانشنامه جهان اسلام